Rick van de Zilver

TRION-schoolopleider Stedelijk College Eindhoven, locatie Henegouwenlaan (Docent geschiedenis & multicultural studies)

Mijn hart klopt sneller in het onderwijs
Ik word enthousiast van leerlingen die plezier hebben. Ik ben ervan overtuigt dat plezier en een veilig leerklimaat de basis zijn voor een goed leerproces. Als ik dat met een klas of leerlingen voor elkaar krijg, dan gaat mijn hart sneller kloppen. Leren moeten waardevol zijn. Daarnaast vind ik het mooi als ik leerlingen verder kan helpen met hun leerproces, zonder dat dit gekoppeld hoeft te zijn aan mijn lesinhoud. Dit kan gaan over vaardigheden, communicatie, samenwerken en/of participeren in de maatschappij.

Mijn mooiste ervaring met een stagiaire op mijn school
Ik mocht een stagiaire begeleiden die omwille van haar situatie niet aan leren toe kwam. Uiteindelijk heb ik een bijdrage kunnen leveren, waarbij zij tot nieuwe inzichten en perspectieven kwam voor de toekomst, zodat ze weer het gevoel kreeg dat ze kon leren. Het was een mooie ervaring om deze ontwikkeling bij haar te mogen zien.