Coach jongeren

Als helpende hand maak je zoveel verschil!
Hoe goed ben jij in jongerencoaching?

Als je stage komt lopen op een Trion opleidingsschool, dan kun je 2 middagen een training krijgen, om vervolgens aan de slag te kunnen als jongerencoach of als ondersteuner van een leercoach.
Een jongerencoach of leercoach wordt gekoppeld aan een leerling die behoefte heeft aan extra ondersteuning. Deze extra ondersteuning kan bestaan uit; het plannen of maken van huiswerk en leerwerk, leren ‘leren’, sociale ondersteuning, een luisterend oor. Daarnaast zijn er ook leerlingen die behoefte hebben aan ‘gewoon een praatje’ omdat ze het fijn vinden om hun verhaal kwijt te kunnen. Vaak vinden leerlingen het extra prettig om te praten met iemand die nog jong is en hun belevingswereld goed kent.

Wat leer jij hiervan?

Tijdens de bijeenkomsten krijg je training in het voeren van gesprekken en het begeleiden van leerlingen. De training wordt gegeven door een orthopedagoog of zorgexpert. Je bent dus bezig met het ontwikkelen van je pedagogische competenties. Daarnaast onderhoud je de contacten met de mentor en de orthopedagoog (samenwerken met omgeving). Het programma sluit goed aan bij programma’s rond ‘Oog voor elke leerling’. Het biedt een kans om van dichtbij te ervaren waar leerlingen tegenaan lopen en waar hun ondersteuningsbehoefte ligt.