Opleiders binnen onze opleidingsschool

Werkplekbegeleider

Je belangrijkste begeleider is je werkplekbegeleider (WPB), dit is je eerste aanspreekpunt en steun en toeverlaat in de school. Onze werkplekbegeleiders zijn gecertificeerd en vormen samen met de schoolopleiders en de instituutsopleider het opleidingsteam binnen de school. Wat hebben zij jou te bieden? Je werkplekbegeleider helpt je kennis te maken met alle aspecten van het beroep en zorgt ervoor dat jij onderdeel wordt van de organisatie. Werkplekbegeleiders zorgen voor veiligheid, dat betekent dat je mag experimenteren en fouten mag maken. Ze helpen je om je vak te vertalen naar de onderwijspraktijk en om vakdidactische kennis en kunde te verwerven en te verdiepen.

Schoolopleider

De schoolopleider nodigt jou uit voor een sollicitatie en kennismakingsgesprek. Na dit gesprek wordt er gekeken met welke werkplekbegeleider jij een goede ‘match’ vormt. De schoolopleider is de verbindende factor tussen de school en jouw opleiding. Daarnaast organiseert en coördineert de schoolopleider samen met de instituutsopleider de leergroepen binnen Trion, waarin studenten en werkplekbegeleiders deelnemen. Zij begeleiden zowel inhoudelijk als organisatorisch. De schoolopleider voert ook lesbezoeken uit en geeft je gerichte feedback op je handelen. De schoolopleider helpt je bij je reflecties en het zoeken naar je persoonlijke leervragen. Aan het einde van je stage is de schoolopleider ook betrokken bij de beoordeling. Onze schoolopleiders zijn zoveel mogelijk Velon-gecertificeerd.

Instituutsopleider

De instituutsopleider is afkomstig van FLOT, ESoE, FSH, FHK of een andere lerarenopleiding en is verbonden aan een Trionschool en is het eerste aanspreekpunt voor de school. De instituutsbegeleider neemt samen met de schoolopleider de procesbegeleiding voor zijn/haar rekening. Daarbij moet je denken aan; het begeleiden en helpen met opstellen van je leerwerkplan, lesbezoeken uitvoeren, begeleiden bij het vinden en formuleren van leerwerkactiviteiten passend bij de leeruitkomsten van de opleiding, en het geven van gerichte feedback. De instituutsopleider helpt je in leggen van relaties tussen theoretische concepten, praktijkervaringen en je eigen persoon. De instituutsopleider is verantwoordelijk voor de beoordeling van het werkplekleren en APV-onderdelen.

Trion instituutsopleiders en schoolopleiders

Ewout Koster