BSL 1: intervisie en (video)coaching op maat

BSL1

Als starter sta je er niet alleen voor!

Elke Trion opleidingsschool heeft een eigen inductieprogramma. Deze programma’s komen allemaal voort uit onze gezamenlijke visie op de begeleiding van startende leraren.

Startende leraren in de school vormen een diverse groep. Misschien ben je een student in de liofase van je opleiding met drie tot vier jaar stage-ervaring. Of misschien ben je een zij-instromer met nul ervaring voor de klas, maar wel in andere gebieden. Misschien ben je een herintreder in het onderwijs en ben je niet meer zo goed op de hoogte van de laatste stand van zaken op het gebied van didactiek en pedagogiek. Misschien ben je een startende collega in een nieuw vak, omdat je voor een tweede bevoegdheid studeert. Of wellicht studeer je voor een master voor verdieping of verbreding van je werk. Kortom er zijn velen vormen om “startend” te zijn in het onderwijs. Door de flexibilisering van de lerarenopleidingen groeit het aantal docenten dat in de inductiefase nog sterk behoefte heeft aan coaching en opleiding. Trion neemt haar begeleiding van startende leraren daarom serieus.

De focus van de meeste inductieprogramma’s ligt in het eerste jaar op individuele coaching (vaak met videofeedback), intervisie- en themabijeenkomsten, lestijdreductie (CAO-afspraken) en een met zorg afgestemd takenpakket.