Bram van Dongen

Instituutsopleider FLOT, Frits Philips lyceum-mavo

Mijn hart klopt sneller in het onderwijs
Ik geniet ervan om een klas met leerlingen te zien die intrinsiek gemotiveerd zijn waarbij er veel van elkaar en met elkaar geleerd wordt. Uiteraard kan het niet anders dan dat dit gepaard gaat met een gepassioneerde leraar die de drie basisbehoefte van leerlingen sterk heeft geïntegreerd in zijn/haar lessen.

Mijn mooiste ervaring met een stagiaire op mijn school
Een student had in haar vorige stage haar WPB (een conservatieve docent) gekopieerd en startte haar stage dit jaar op dezelfde manier. Ze kwam er achter dat dit geen positieve uitwerking had en is toen gaan reflecteren op wie ze is als persoon en hoe ze daar meer rekening mee kan houden in haar onderwijspraktijk. Dit heeft geleid tot een totaal andere invulling van haar onderwijs waarbij ze veel heeft ontworpen en een sterke band heeft opgebouwd met haar leerlingen. Het was in de coachende gesprekken leuk om te ervaren welke inzichten ze had opgedaan en hoe ze dat toe wist te passen in haar nieuw te vormen onderwijs. Ze is een geweldige transformatie doorgemaakt.