Voor werkplekbegeleiders die samen met hun student willen participeren in het doen van vakdidactisch onderzoek, onderwijspedagogisch onderzoek, of educational design research. Door in deze PLG hetzelfde proces te doorlopen als jouw student en afstudeerder, bekwaam je jezelf verder in het begeleiden van dit soort onderzoek in de praktijk.
Binnen de PLG “samen werken aan professionele groei” participeren zo’n 3 tot 4 studenten met procesbegeleiders uit zowel het werkveld (bij voorkeur de WPB/SO) als de lerarenopleiding (bij voorkeur de IO’er die de student ook actief begeleidt in het professioneel handelen). De PLG vindt bij voorkeur plaats met medestudenten op dezelfde stageschool en de SO van de eigen locatie en bij voorkeur participeert de WPB (deels) mee in de PLG. Soms wordt de PLG “Samen werken aan professionele groei” ook samen met een andere Trion opleidingsschoollocatie georganiseerd. Met behulp van zo’n 8 PLG bijeenkomsten werkt de student zelfsturend een vakdidactische en/of pedagogische uitdaging uit waarbij het wederzijdse leren tot uiting komt in de dialoog met de participanten in de PLG. Afhankelijk van het door de student gekozen vraagstuk betreft het een individueel of gezamenlijk vraagstuk.
Het model voor professionele groei van leraren (Clarke & Hollingsworth, 2002; van Wessum & Kools, 2019) staat centraal in ieder onderzoeksproces. Hierin dienen immers alle vier de domeinen aangetikt dienen te worden voor een complete onderzoekscyclus, waarin alle leeruitkomsten van het (ontwerp-)onderzoek naar onderwijsvraagstukken aangetoond worden.
Wie kunnen er deelnemen aan de labs?
Alleen werkplekbegeleiders die een Fontys afstudeerder, een EDR student van de ESoE, of een student van de ULT begeleiden, komen in aanmerking voor een plek in deze PLG. Student en WPB zijn gelijkwaardig en wederzijds lerende in deze leergroep. De WPB combineert de begeleiding en coaching van zijn student en aankomend collega met het zelf doorlopen van op de eigen lespraktijk gerichte onderzoekscycli.
Voor wie:
Alle geïnteresseerde Trion WPB’ers die graag samen met hun student in de PLG aan hun vakdidactische en/of pedagogische repertoire willen werken. De student voert zijn onderzoek uit en de WPB’ers nemen deel met onderzoeksvragen in hun eigen lespraktijk.
Wanneer:
Jaarlijks op verschillende Trion opleidingsscholen/ Start in schooljaar 2025-2026.
Facilitering:
Deelname aan deze PLG wordt met 20 uur vergoed door de eigen school (bovenop de 40 uur voor de begeleiding van de student als WPB).
Contactpersonen:
Aanmelden bij je eigen schoolopleider!
Voor algemene vragen:
sheunks@trionopleidingsschool.nl
s.dirkstrommelen@fontys.nl