Voor de (aanstaande) onderwijsprofessional die op zoek is naar een didactiek die onderzoeksvaardigheden, zoals kritisch denken en creativiteit bij de leerlingen versterkt. Waarbij je praktische handvatten krijgt om gelijkwaardige communicatie, nieuwsgierigheid en taal-, spreek- en luistervaardigheden te ontwikkelen bij je leerlingen, collega’s of elders binnen je organisatie. Je verdiept jezelf in hoe je, vanuit jouw rol, de burgerschapscompetenties zoals samenwerking, multiperspectiviteit en empathie, bij anderen kunt bevorderen en je eigen houding daarin kunt versterken. Je motiveert engagement bij de leerlingen en je bekwaamt jezelf in het voeren van betekenisvolle gesprekken met leerlingen, collega’s en andere betrokkenen bij het onderwijs. Ontdek samen de kracht van VTS.
Je maakt deel uit van de eerste bovenschoolse leergroep van pioniers, die Visual Thinking Strategies aanboort om de onderwijsomgeving op een betekenisvolle manier te verrijken. Samen met de begeleiders benader je VTS met een open en nieuwsgierige blik en in een omgeving waarin gezamenlijk onderzoek centraal staat. De eerste 4 bijeenkomsten zijn gericht op het leren kennen en oefenen van de methode. Daarna pas je de methode toe in je eigen onderwijspraktijk, waar de nadruk komt te liggen op reflectie en groei. Het traject eindigt met de uitreiking van het VTS basis certificaat (voor het behalen van het certificaat zijn alle bijeenkomsten verplicht).
“VTS heeft mij geholpen om me beter in te kunnen leven in het perspectief van een ander” (leerling, 17 jaar)
VTS is een wetenschappelijk onderbouwde methode die ruimte biedt om in dialoog een visuele bron te onderzoeken, vanuit verschillende perspectieven te bekijken en er diepgravend over na te denken. Op die manier stimuleert VTS kritisch denken, spreek- en taalvaardigheid, visuele geletterdheid en creativiteit. Door het voeren van VTS gesprekken ontwikkelen deelnemers zich ook sociaal-emotioneel. Ze voelen zich gewaardeerd en gezien en durven zich uit te spreken.
“Omdat je geen fouten kunt maken durf je meer te praten en zo kan je iets beter Nederlands leren. Dat geldt voor mij want ik leer er nieuwe woorden door” (leerling 10 jaar)
VTS wordt toegepast in alle lagen van het onderwijs, op alle niveaus, in alle vakgebieden. Zoals het mentoraat en in projectonderwijs. Om communicatie, samenwerking en diepere leerervaringen te bevorderen.
“Je traint leerlingen in basisvaardigheden voor het onderwijs en het leven: luisteren, respectvol zijn, je mening durven geven, je mening onder woorden brengen, inbreng van anderen afwegen, etc.” (mentor)
VTS moedigt aan om verschillende standpunten te begrijpen en waarderen, wat de samenwerking tussen deelnemers en collega’s versterkt.
Deze leergroep wordt gefaciliteerd door Kim van Vlerken (VTS trainer en docent tekenen) en Agnes Stapper (VTS gevorderde gespreksleider en docent tekenen).
Aanmelden via deze link.
Voor wie:
Alle geïnteresseerde collega’s en studenten in het Trion partnerschap.
7 bijeenkomsten van 13.30 tot 16.30 uur op wisselende locaties in Eindhoven.
NB Aanwezigheid op alle bijeenkomsten is een vereiste om het VTS-basiscertificaat te kunnen ontvangen.
Wanneer:
Donderdag 4 september, dinsdag 23 september, maandag 3 november, donderdag 20 november, dinsdag 27 januari, een donderdag in maart en een donderdag in mei.
Facilitering:
Deelname gefaciliteerd met 40 uur door de eigen school in overleg met MT.
Contactpersonen:
Kim van Vlerken
k.vanvlerken@huygenslyceum.nl
Agnes Stapper
astapper@stedelijkcollege.nl